Een toekomstbestendig, digitaal product portfolio

30% besparing in business keten

Wat de vraag was

De Kamer van Koophandel biedt informatie, voorlichting en ondersteuning aan ondernemers bij de belangrijke thema’s op ondernemersgebied. Na de fusie van 12 regionale Kamers tot één KVK organisatie, is een pluriform, soms onsamenhangend, portfolio aan fysieke producten en diensten ontstaan waarvan de kosten en de prestatie onduidelijk was. De vraag aan ons was om inzicht te brengen in het huidige portfolio, een visie te ontwikkelen voor een volledig digitaal portfolio en de transitie daar naartoe uit te werken.

Wat we hebben gedaan

In nauwe samenwerking met het management team hebben we een grondige analyse van het portfolio uitgevoerd en hen geholpen te begrijpen welke producten de grootste bijdrage leveren aan de strategische doelstellingen en tegen welke kost. Deze analyse heeft een aantal grote value pockets opgeleverd die we snel hebben verzilverd met een eerste rationalisatie van het portfolio. 

Vervolgens hebben we de bedrijfsstrategie met behulp van markt- en consumenten inzichten vertaald naar een productstrategie. Een volledig digitaal productportfolio dat overzichtelijk, samenhangend en effectief is en dat goed aansluit op de behoefte van ondernemend Nederland. Deze productstrategie hebben we teruggerekend naar een jaarlijks rollend plan ter ondersteuning van investeringsbeslissingen.

Parallel hieraan hebben we een end-to-end Product Lifecycle Management methodiek geïmplementeerd. Deze heeft de KVK in staat gesteld om kortcyclisch en op basis van fail-fast principes te experimenteren met innovatieve nieuwe technologieën. Parallel hieraan hebben we m.b.v. dashboards, processen en governance de silo’s afgebroken en integrale sturing op het portfolio bewerkstelligd.

Wat we bereikt hebben

De rationalisatie van het advies & informatie portfolio heeft direct een besparing van meer dan 30% aan capaciteit door de hele business keten heen opgeleverd. Het realiseren van een actueel, relevant portfolio dat is afgestemd op de strategische doelstellingen van KVK heeft sindsdien bijgedragen tot een duidelijkere positionering en een sterk groeiend bereik. 

Daarnaast zal eind 2020 de rationalisatie van het handelsregister portfolio ook technisch voltooid zijn. Daarmee wordt veel IT capaciteit vrijgemaakt die KVK kan richten op nieuwe producten en technologieën voor de toekomst.

Wat ze zeiden

“… LightboxLab heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de digitalisering van de KVK. Met hun analyse en visie hebben ze Product Lifecycle Management opgestart en daarbij een belangrijk fundament gelegd voor effectiever en efficiënter productmanagement …”

Rob Coolen
Chief Commercial Officer
Lid van de Raad van Bestuur

KVK

Meer cases

Privacy Voorkeuren
Bij het bezoeken van onze website kan er informatie opgeslagen worden via de browser van uw verschillende apparaten, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacy voorkeuren aanpassen. We wijzen u erop dat als gevolg hiervan bepaalde content geblokkeerd kan worden.